Case: Herstel CNG besturingskast
Wat is CNG?
CNG, of Compressed Natural Gas, is een alternatieve brandstof die voornamelijk uit methaan bestaat en onder hoge druk wordt opgeslagen. Het wordt gebruikt als schoner alternatief voor traditionele brandstoffen zoals benzine en diesel, met minder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en stikstofoxiden. CNG-voertuigen stoten minder verontreinigende stoffen uit, wat bijdraagt aan een lagere impact op het milieu en een schonere luchtkwaliteit. Dit maakt CNG een populaire keuze voor openbaar vervoer en commerciƫle vloten die milieuvriendelijke oplossingen zoeken.
CNG wordt gemaakt door het comprimeren van Aardgas, dit project betreft een beschadigde besturingkast voor een CNG installatie. En betreft zowel de aansturing van de compressor als de sturing van kleppen en het mogelijk maken van een vertanking.
Projectachtergrond en Oorzaak van de Schade
De uitdaging begon toen RoFitronics werd gevraagd om een ernstig beschadigde besturingskast te herstellen na graafwerkzaamheden bij de sloop van een oud gebouw. Tijdens het graven werden mantelbuizen geraakt, waardoor meters kabels uit de besturingskast werden getrokken. Sommige draden werden zelfs met klemmen en al uit de kast gerukt, wat leidde tot grote schade en uitval van de installatie.
Analyseren en Reverse Engineering
Vanwege het ontbreken van documentatie over een eerdere ombouw, uitgevoerd door een derde partij, moesten we een gedetailleerd reverse engineering proces starten. De oorspronkelijke documentatie van de kast was beperkt tot de oude (originele) schema’s. Gelukkig konden we wel back-ups maken van de PLC. Doordat hier een IO Configuratie in stond konden we door middel van het oude schema en de IO Config nieuwe tekeningen maken. Hiervoor gebruikten we SEE Electrical van ETAP om de nieuwe elektrische schema’s te maken, en met TIA Portal kon het PLC-programma worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dit proces was cruciaal om de precieze bedrading en functionele configuratie te documenteren, en goed te laten werken.
Redesign en Technische Aanpassingen
Tijdens de wederopbouw werd de Siemens S7-1200Ā PLC geoptimaliseerd, met OPC UA-functionaliteit voor remote monitoring via thingsboard, het cloud dashboard van Remote Engineer. Dit maakte toekomstig beheer eenvoudiger en verbeterde de operationele zichtbaarheid van het systeem. De verouderde Turck ATEX barriers werden vervangen door Pepperl+Fuchs-barriĆØres om standardisatie met andere installaties van de klant te garanderen. Een nieuwe Phoenix Contact voeding en nieuwe magneetschakelaars vervingen de beschadigde componenten voor een betere betrouwbaarheid.
Heropbouw en Bedrading
De kast werd volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd, met de installatie van nieuwe draadgoten, DIN-rails en ruim 300 meter nieuwe bedrading. Bovendien is de opstelling veranderd, en niet gebruikte componenten verwijderd. Dit zorgt alles bij elkaar voor een nette, overzichtelijke besturingskast met verbeterde draadgoten om onderhoud te vergemakkelijken.
Test- en Implementatiefase
Met behulp van TIA Portal werden alle I/O’s en de verbindingen gecontroleerd. De OPC UA-functie werd getest om te garanderen dat de dataoverdracht met het cloud dashboard vlekkeloos werkte. Na de laatste controles op locatie, waarbij hier en daar kleine wijzigingen gemaakt moesten, werd het systeem operationeel gemaakt.
Resultaten en Duurzaamheid
Binnen acht weken was het project succesvol afgerond, met een focus op duurzaamheid door het hergebruik van componenten en de inzet van gestandaardiseerde hardware, wat zorgt voor geoptimaliseerd voorraadbeheer.
Het resultaat was een toekomstbestendige installatie die niet alleen voldoet aan moderne standaarden, maar ook gemakkelijker te onderhouden en betrouwbaarder is dan ooit tevoren.
Dankzij deze uitgebreide aanpak kan de klant rekenen op een robuuste, vernieuwde besturingskast die nog vele jaren probleemloos zal functioneren. Dit project benadrukte de veelzijdigheid en expertise van RoFitronics in het leveren van maatwerkoplossingen voor complexe industriƫle uitdagingen.